Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Vraag en antwoord

Bekijk veelgestelde vragen van andere klanten. Of tik uw eigen vraag in.

Betalen

Waarom schrijft Waternet elke maand 2 bedragen af van mijn bankrekening?

Soms schrijven we in 1 maand 2 keer geld van uw rekening af. Vaak is 1 bedrag voor uw drinkwater. En 1 bedrag voor de waterschapsbelasting. Of misschien betaalt u voor 2 jaren tegelijk waterschapsbelasting. Lees verder om te weten waarvoor u betaalt.

Meer over de bedragen die wij afschrijven

Wat zijn de rekeningnummers van Waternet?

Er zijn verschillende rekeningnummers voor drinkwater en waterschapsbelasting.

Rekeningnummers bekijken

Waarom heb ik voor meerdere jaren een aanslag gekregen?

Hebt u tegelijk verschillende aanslagen waterschapsbelasting gekregen? Of heel kort na elkaar? Dat kan. 

Meer over aanslagen voor meerdere jaren
Bekijk alle vragen over Betalen

Verhuizen

Ik ben verhuisd, maar betaal nog steeds waterschapsbelasting. Hoe kan dat?

Dat kan gebeuren als u in termijnen betaalt. U betaalt uw aanslag dan in gelijke delen. En misschien hebt u nog niet alle termijnen betaald.

Meer over verhuizen en het betalen van waterschapsbelasting

Ik ben verhuisd. Hoe kan ik me afmelden bij Waternet?

U kunt zich online afmelden voor drinkwater van Waternet via Mijn Waternet voor drinkwater. Voor waterschapsbelasting hoeft u niets aan ons door te geven.

Afmelden voor drinkwater

Ik ben verhuisd. Hoe kan ik me aanmelden bij Waternet?

U kunt zich online aanmelden voor drinkwater van Waternet. Voor waterschapsbelasting hoeft u niets aan ons door te geven. De gemeente geeft uw verhuizing aan ons door. 

Aanmelden voor drinkwater
Bekijk alle vragen over Verhuizen

Rekening

Ik heb een dwangbevel gekregen, maar de originele aanslag niet.

Misschien hebt u de aanslag digitaal gekregen via MijnOverheid.

Meer over uw aanslag ontvangen

Ik heb geen watermeter. Hoe wordt mijn rekening bepaald?

Als u geen watermeter hebt, schatten we uw watergebruik. Dit doen we door te kijken naar het aantal eenheden van uw woning. Uw keuken is bijvoorbeeld zo’n eenheid. 

Meer over eenheden

Het aantal eenheden op mijn drinkwaterrekening klopt niet.

Hebt u geen watermeter? Dan hangt de hoogte van uw drinkwaterrekening af van het aantal eenheden in uw woning. Klopt het aantal eenheden op uw rekening niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Eenheden aanpassen via onze klantenservice
Bekijk alle vragen over Rekening

Drinkwater

Ik weet niet wat mijn waterbedrijf is. Wat nu?

In Nederland zijn er 10 drinkwaterbedrijven. Weet u niet van welk bedrijf u drinkwater krijgt? Wij helpen u graag verder.

Lees meer

Wat kost een kuub water?

Drinkwater van Waternet kost in 2025 1,22 euro per kubieke meter (m³). 1 m³ is 1.000 liter. Daarnaast betaalt u vaste kosten, belasting op leidingwater en btw.

Bekijk alle kosten drinkwater

Waar kan ik mijn waterverbruik zien?

Uw waterverbruik staat op uw jaarafrekening. De jaarafrekening krijgt u na het doorgeven van uw meterstand. U vindt de jaarafrekening bij mijn rekeningen op Mijn Waternet.

Waar kan ik mijn waterverbruik zien?
Bekijk alle vragen over Drinkwater

Waterschapsbelasting

Waarom betaal ik voor 3 vervuilingseenheden, terwijl ik met 2 personen woon?

Elk huishouden met meer dan 1 persoon betaalt voor 3 vervuilingseenheden. Het maakt niet uit of u met 1, 2, of meer personen samenwoont. Dat staat zo in de Waterschapswet.

Lees waarom u voor 3 vervuilingseenheden betaalt

Hoeveel waterschapsbelasting betaal ik als huurder?

Als huurder betaalt u ook elk jaar waterschapsbelasting. Hoeveel u betaalt hangt af van het aantal bewoners op het adres.

Meer over waterschapsbelasting als huurder

Waarom heb ik voor meerdere jaren een aanslag gekregen?

Hebt u tegelijk verschillende aanslagen waterschapsbelasting gekregen? Of heel kort na elkaar? Dat kan. 

Meer over aanslagen voor meerdere jaren
Bekijk alle vragen over Waterschapsbelasting

Meterstand

Wat moet ik doen als ik te laat ben met mijn meterstand?

Het kan gebeuren dat u te laat bent met het doorgeven van uw meterstand. Bijvoorbeeld omdat u het vergeten bent of omdat u op vakantie was. 

Lees wat u kunt doen

Ik kan mijn jaarlijkse meterstand niet doorgeven want ik ben op vakantie.

Bent u op vakantie? En kunt u daarom uw meterstand niet op tijd doorgeven? Dan schatten wij uw waterverbruik. 

Lees wat u kunt doen

Ik heb de verkeerde meterstand doorgegeven. Wat kan ik doen?

Hebt u een verkeerde meterstand doorgegeven? Geen probleem. Geef de juiste meterstand binnen een maand alsnog door via de klantenservice. Dan verrekenen we uw jaarafrekening.

Doorgeven via klantenservice
Bekijk alle vragen over Meterstand

Veelgestelde vragen over aanmelden

Ik ben verhuisd. Hoe kan ik me aanmelden bij Waternet?

U kunt zich online aanmelden voor drinkwater van Waternet. Voor waterschapsbelasting hoeft u niets aan ons door te geven. De gemeente geeft uw verhuizing aan ons door. 

Aanmelden voor drinkwater

Ik wil me aanmelden voor drinkwater, maar weet mijn meterstand nog niet. Wat kan ik doen?

U kunt zich alvast aanmelden en uw meterstand doorgeven zodra u deze weet. U kunt hiervoor een herinneringsmail aanvragen.

Direct aanmelden en herinneringsmail aanvragen

Ik ga verhuizen, moet ik dit doorgeven voor de waterschapsbelasting?

Nee, voor de waterschapsbelasting hoeft u uw verhuizing niet aan ons door te geven. Geef uw nieuwe adres wel door aan de gemeente. De gemeente geeft uw verhuizing aan ons door.

Meer over verhuizen en waterschapsbelasting
Bekijk alle vragen over Veelgestelde vragen over aanmelden

Veelgestelde vragen over Mijn Waternet

Ik kan niet Inloggen voor Belasting met mijn DigiD op Mijn Waternet

Kunt u op niet inloggen op Mijn Waternet voor Belasting? Op de website van DigiD staat hoe u (weer) kunt inloggen.

Meer over inloggen met DigiD

Ik kan niet inloggen bij Mijn Waternet

Lukt inloggen bij Mijn Waternet niet? Dat is natuurlijk vervelend. Bekijk onze oplossingen.

Bekijk oplossingen voor inloggen

Ik weet niet of ik een account heb voor Mijn Waternet. Wat nu?

Weet u niet of u een account hebt om in te loggen in Mijn Waternet voor drinkwater? Bekijk hoe u erachter komt of u een account hebt en wat u kunt doen.

Meer over een account voor Mijn Waternet
Bekijk alle vragen over Veelgestelde vragen over Mijn Waternet