Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Veelgestelde vragen over betalen

Op welke datum schrijven jullie af?

De betaling van uw drinkwater schrijven we ongeveer 2 weken na de datum die op de rekening staat af. Bij uw overzicht met rekeningen ziet u wanneer de volgende afschrijving is. Dat is ongeveer 2 weken na de datum die op de rekening staat.

Op welke manieren kan ik mijn rekening betalen?

U kunt uw rekening op 3 manieren betalen:

  • 1. Automatische incasso
    U betaalt per maand of per 3 maanden. We schrijven het bedrag automatisch af van uw bankrekening. Als u hiervoor kiest sturen we u geen rekening meer. Wilt u per maand betalen? Dan stelt u dit zelf in via Mijn Waternet. Wilt u per 3 maanden betalen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

  • 2. iDEAL
    U krijgt elke maand of elke 3 maanden een drinkwaterrekening. U betaalt met iDEAL via Mijn Waternet.

  • 3. Zelf overmaken
    U kunt het bedrag zelf overmaken met internetbankieren. Vergeet niet het betalingskenmerk dat op uw rekening staat erbij te zetten.

    Dit is het rekeningnummer van Waternet voor het betalen van uw drinkwaterrekening:

    Naam: Waternet/Gem. Amsterdam
    Rekeningnummer: NL60 RABO 0110 022 777
    BIC- of SWIFT-code: RABONL2U

U kunt uw manier van betalen aanpassen bij uw betaalgegevens op het tabblad Gegevens.

Wat is het rekeningnummer van Waternet?

Wilt u het openstaande bedrag zelf naar ons overmaken? Dat kan! Vergeet niet het betalingskenmerk dat op uw rekening staat erbij te zetten.

Dit is het rekeningnummer van Waternet voor het betalen van uw drinkwaterrekening:

Naam: Waternet/Gem. Amsterdam
Rekeningnummer: NL60 RABO 0110 022 777
BIC- of SWIFT-code: RABONL2U

Veelgestelde vragen over de rekening

Ik heb geen watermeter. Hoe wordt mijn rekening bepaald?

Als u geen watermeter hebt, schatten we uw watergebruik. Dit doen we door te kijken naar het aantal eenheden van uw woning. Uw keuken is bijvoorbeeld zo’n eenheid. U vindt het aantal eenheden terug op uw drinkwaterrekening. 

Eenheden berekenen

Bereken zelf hoeveel eenheden u hebt.

De volgende ruimtes tellen als 1 eenheid:

  • - kamer groter dan 6 m²
  • - keuken
  • - ligbad
  • - een garage zonder eigen wateraansluiting
  • - tuin groter dan 65 m²


De volgende ruimte telt als 2 eenheden:

  • - kamer groter dan 30 m²

Let op: hebt u een garage met een eigen wateraansluiting? Dan betaalt u daarvoor alleen de vaste kosten voor een aansluiting. 

Voorbeelden van eenheden

U woont in een appartement met 3 kamers, een keuken en een ligbad. Iedere kamer is groter dan 6 m². Dit zijn uw eenheden:

  • - 3 kamers groter dan 6 m²: 3 eenheden
  • - 1 keuken: 1 eenheid
  • - 1 ligbad: 1 eenheid

Totaal: 5 eenheden

Klopt het aantal eenheden niet?

Klopt het aantal eenheden waarvoor u betaalt niet? Geef dit dan door aan onze klantenservice.

Waar kan ik mijn waterverbruik zien?

Uw waterverbruik staat op uw jaarafrekening. De jaarafrekening krijgt u na het doorgeven van uw meterstand. U vindt de jaarafrekening op het tabblad Rekeningen.

Uitleg verbruik bekijken:

Klik op uw jaarafrekening en download hem als pdf. Hierna ziet u uw verbruik onder het kopje 'Uw waterverbruik'. 1 m3 = 1.000 liter water.

Waarom krijg ik een herinnering terwijl ik automatische incasso heb ingesteld?

Was u te laat met betalen? En hebt u daarna een automatische incasso afgegeven? De automatische incasso gaat pas in vanaf uw volgende rekening. Daarom krijgt u nog een herinnering voor de niet betaalde rekening.

Wat moet ik doen?

Betaal eerst zo snel mogelijk de rekening waarvoor u te laat was, inclusief de extra kosten.  Zo voorkomt dat u met nog meer extra kosten te maken krijgt.

Controleer uw betaalvoorkeur

Controleer op het tabblad Gegevens of u de automatische incasso goed hebt ingesteld. Let op: krijgt u drinkwater van Waternet én betaalt u waterschapsbelasting aan ons? Dan moet u voor beide apart uw betaalvoorkeur instellen.

Ik heb bericht gekregen van een incassobureau. Wat kan ik doen?

Gaat het bericht over een drinkwaterrekening van Waternet? Betaal dan zo snel mogelijk aan het incassobureau.

Hebt u een vraag over de brief?

Stel die dan aan het incassobureau. De juiste telefoonnummers vindt u in de brief of email die u hebt gekregen.

Veelgestelde vragen over gegevens aanpassen

Hoe pas ik mijn persoonsgegevens aan?

Wilt u uw naam of geboortedatum aanpassen? Neem dan contact op met onze klantenservice. U kunt ons bellen op 0900 93 94 (normale belkosten). Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur. 

Contactgegevens

Wilt u deze gegevens aanpassen:

  • - E-mailadres
  • - Postadres
  • - Telefoonummer

Dat kan in het blok met uw contactgegevens op het tabblad Gegevens. Vergeet niet uw wijzigingen op te slaan.

Hoe kan ik een automatische incasso instellen?

U kunt uw drinkwaterrekening per maand of per 3 maanden betalen via een automatische incasso.

  • - U wilt per maand betalen: Dat kunt u instellen in het blok met uw betaalgegevens. Kies bij 'Hoe wilt u betalen?' voor automatische incasso.
  • - U wilt per 3 maanden betalen: Neem contact op met onze klantenservice.  

Hoe pas ik mijn termijnbedrag aan?

Hebt u een watermeter? Dan kunt u uw termijnbedrag voor drinkwater verhogen of verlagen. Zo voorkomt u dat u later misschien moet bijbetalen. 

Uitleg termijnbedrag aanpassen

  •     - Uw termijnbedrag voor drinkwater past u aan in het blok 'termijnbedrag' op het tabblad Gegevens.
  •     - Uw nieuwe bedrag gaat in na uw volgende rekening
  •     - Bij uw jaarafrekening krijgt u vanzelf een nieuw termijnbedrag


Waarom kan ik mijn termijnbedrag niet aanpassen?

U kunt uw termijnbedrag alleen aanpassen als u een watermeter hebt. Hebt u een watermeter? En kunt u het termijnbedrag niet aanpassen? Dan krijgt u binnenkort uw jaarafrekening.

  • Betaalt u per 3 maanden? Dan kunt u 3 maanden voordat u de jaarafrekening krijgt uw termijnbedrag niet meer aanpassen.
  • Betaalt u per maand? Dan kunt u uw termijnbedrag een maand voordat u de jaarafrekening krijgt niet meer aanpassen.


Het kan ook komen omdat:

  • - er meerdere aansluitingen op uw naam staan
  • - u geen actief contract bij ons hebt

Hebt u een watermeter? En wilt u uw termijnbedrag toch laten aanpassen? Vul dan dit formulier in

Berrybot Berry, de digitale assistent