Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Uitleg dwangbevel waterschapsbelasting

Hebt u een dwangbevel voor waterschapsbelasting gekregen? Lees wat dit voor u betekent en wat u kunt doen. Bekijk ook de veelgestelde vragen onderaan deze pagina.

Wat moet ik doen?

Betaal het bedrag op het dwangbevel binnen 2 dagen na de ‘datum bezorging per post’. Dat is de datum die rechtsboven op het dwangbevel staat. Betaalt u vóór deze datum? Dan bent u altijd op tijd en is er niets aan de hand.

Direct betalen via Mijn Waternet

Hoe kan ik betalen?

  • Online. U betaalt het makkelijkst en snelst online. Ga naar Mijn Waternet, log in met uw DigiD en betaal via iDEAL.
  • Zelf overmaken. U kunt het bedrag ook overmaken op rekeningnummer: NL97NWAB0636750310 ten name van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Vergeet niet uw betalingskenmerk te vermelden. Die staat in uw brief.

Waarom krijg ik een dwangbevel?

U krijgt een dwangbevel als wij zien dat u uw aanslag waterschapsbelasting niet hebt betaald. U hebt eerder al herinneringen en een aanmaning van ons gekregen. Betaalt u de aanmaning niet? Dan sturen wij u een dwangbevel. Op het dwangbevel staat het bedrag dat u nog niet betaald hebt. Plus extra kosten voor het dwangbevel.

Ik heb de aanslag al betaald. Wat nu?

Hebt u een dwangbevel gekregen terwijl u de aanmaning van uw aanslag hebt betaald? Dat is natuurlijk vervelend. Het kan gebeuren dat u net hebt betaald toen wij het dwangbevel verstuurden. Via Mijn Waternet controleert u makkelijk of uw betaling is gelukt. Log in met uw DigiD en bekijk of u de aanmaning hebt betaald. Als dat zo is mag u het dwangbevel weggooien. U kunt ons ook bellen om te controleren of het klopt dat u uw aanslag hebt betaald. 

Ga naar Mijn Waternet

Wat gebeurt er als ik niet betaal?

Betaalt u het dwangbevel niet? Dan sturen we uw gegevens naar onze deurwaarder. De deurwaarder kan een deel van uw inkomen inhouden. Of spullen in beslag nemen. Bijvoorbeeld geld op uw bankrekening, voorwerpen uit uw huis, of uw auto. 

Lees meer over te laat betalen

Ik kan niet betalen. Wat nu?

Wij zoeken graag samen met u naar een oplossing. Bel ons tijdens werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur op 0900 9394.

Vraag en antwoord over dwangbevel

Een dwangbevel is een officiële brief die u van ons krijgt als u uw waterschapsbelasting ondanks dat u herinneringen en een aanmaning hebt gekregen, nog steeds niet hebt betaaldZo kunnen wij dwingen om te betalen. Dat doen wij natuurlijk liever niet. Maar als u ook het dwangbevel niet betaalt eneemt geen contact met ons op, dan kunnen wij geld op uw rekening eigendommen, loon, of uw auto in beslag nemen. 

Dat kan gebeuren. U hebt dan kwijtschelding aangevraagd bij uw gemeente, maar uw gemeente heeft dat nog niet aan ons doorgegeven. Deze situatie is natuurlijk erg vervelend.  Bel ons tijdens werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur op 0900 9394. Dan zoeken we samen een oplossing. 

Dan kunt u bezwaar maken tegen de extra kosten. Uw bezwaar moet binnen 6 weken na dagtekening van het dwangbevel binnen zijn. U kunt alleen bezwaar maken tegen de extra kosten voor het dwangbevel. U kunt geen bezwaar maken tegen het dwangbevel zelf.  

Let op: ook als u bezwaar maakt moet u dit dwangbevel binnen 2 dagen betalen. Als uw bezwaar terecht is dan storten we het geld terug. 

Lees meer

U hebt een herinnering of aanmaning ontvangen, terwijl u de rekening wel op tijd hebt betaald. Dit kan gebeuren als u niet het juiste rekeningnummer gebruikt.

Lees meer
Berrybot Berry, de digitale assistent