Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Drinkwater

Ik weet niet wat mijn waterbedrijf is. Wat nu?

In Nederland zijn er 10 drinkwaterbedrijven. Weet u niet van welk bedrijf u drinkwater krijgt? Wij helpen u graag verder.

Lees meer

Wat kost een kuub water?

Drinkwater van Waternet kost in 2025 1,22 euro per kubieke meter (m³). 1 m³ is 1.000 liter. Daarnaast betaalt u vaste kosten, belasting op leidingwater en btw.

Bekijk alle kosten drinkwater

Waar kan ik mijn waterverbruik zien?

Uw waterverbruik staat op uw jaarafrekening. De jaarafrekening krijgt u na het doorgeven van uw meterstand. U vindt de jaarafrekening bij mijn rekeningen op Mijn Waternet.

Waar kan ik mijn waterverbruik zien?

Waarom is mijn jaarafrekening zo hoog?

Een hoge jaarafrekening is natuurlijk geen leuke verrassing. Bekijk de mogelijke redenen voor een hoge jaarafrekening.

Meer over hoge jaarafrekening

Waar vind ik mijn klantnummer?

U vindt uw klantnummer op Mijn Waternet, op uw drinkwaterrekening of in de omschrijving van uw bankafschrift.

Klantnummer vinden

Hoe zet ik de drinkwaterrekening op een andere naam?

Wilt u de drinkwaterrekening op uw naam zetten? Of het contract overnemen? Meld u dan aan als nieuwe klant. Degene die klant was op uw adres wordt dan automatisch afgemeld en krijgt een eindafrekening.

Nieuwe klant aanmelden

Ik heb geen watermeter. Hoe wordt mijn rekening bepaald?

Als u geen watermeter hebt, schatten we uw watergebruik. Dit doen we door te kijken naar het aantal eenheden van uw woning. Uw keuken is bijvoorbeeld zo’n eenheid. 

Meer over eenheden

Hoe wordt mijn jaarafrekening drinkwater berekend?

Eén keer per jaar vragen wij u de meterstand aan ons door te geven. Zo zien wij hoeveel water u dat jaar hebt verbruikt.

Lees hoe we uw jaarafrekening berekenen

Kan ik een watermeter laten plaatsen?

U kunt alleen een watermeter laten plaatsen als het drinkwater op 1 centraal punt uw woning binnenkomt. Dat is wanneer u met 1 kraan alle andere kranen in de woning (keuken, toilet en badkamer) kunt afsluiten.

Meer over watermeter plaatsen

Hoe kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Wilt u een hoger of lager termijnbedrag betalen voor drinkwater? Dat kan als u een watermeter hebt. U kunt uw termijnbedrag zelf aanpassen via Mijn Waternet.

Termijnbedrag aanpassen

Kan ik bezwaar maken tegen mijn drinkwaterrekening?

Nee, u kunt geen bezwaar maken tegen uw drinkwaterrekening. Klopt uw drinkwaterrekening niet? Bekijk onze uitleg over uw rekening.

Lees meer

Waarom zit mijn drinkwater niet meer in de huur of servicekosten?

Vanaf 1 april 2017 betalen alle Amsterdammers voor hun drinkwater direct aan Waternet.

Lees meer

Hoeveel betaal ik voor een garage met eigen drinkwateraansluiting?

Hebt u een garage(box) met een eigen drinkwateraansluiting? Dan betaalt u daarvoor de vaste kosten voor een aansluiting zonder watermeter

Lees meer

Krijg ik drinkwater van Waternet?

U krijgt drinkwater van Waternet als u in Amsterdam woont. Of in Amstelveen, Diemen, Heemstede, Muiden, Muiderberg of Ouder-Amstel.

Bekijk waar wij werken

Kan ik kwijtschelding aanvragen voor een drinkwaterrekening?

Nee, kwijtschelding aanvragen kan alleen voor waterschapsbelasting. Voor uw drinkwaterrekening kunt u wel een betalingsregeling aanvragen.

Lees meer over betalingsregeling

Hoe wordt mijn eindafrekening drinkwater berekend?

Gaat u verhuizen en hebt u een watermeter? Geef dan uw verhuizing en de laatste meterstand aan ons door. Met deze meterstand maken wij de eindafrekening voor uw adres. U ontvangt de eindafrekening 3 weken na het doorgeven van uw verhuizing.

Meer over uw eindafrekening

Het aantal eenheden op mijn drinkwaterrekening klopt niet.

Hebt u geen watermeter? Dan hangt de hoogte van uw drinkwaterrekening af van het aantal eenheden in uw woning. Klopt het aantal eenheden op uw rekening niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Eenheden aanpassen via onze klantenservice

Wat is CWV korting?

Woont u in een gebouw met een centrale warmwatervoorziening? Dan hoeft u mogelijk minder te betalen voor uw drinkwater.

Lees meer

Waarom krijg ik geen korting meer als ik alleen woon?

We mogen geen uitzondering maken voor mensen die alleen wonen. Daarom schaffen we de korting voor alleenwonenden af. Alle klanten zonder watermeter horen namelijk dezelfde prijs te betalen voor het leveren van water en onderhoud aan de waterleidingen.

Lees meer

Hoeveel eenheden heeft mijn woning?

Als u geen watermeter hebt, gebruiken we eenheden om te berekenen wat u betaalt voor uw water. U kunt uw eenheden zelf berekenen. 

Eenheden berekenen
Berrybot Berry, de digitale assistent