Meest gestelde vragen over de brug en sluis Driemond
Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen over het onderhoud aan de brug en sluis in Driemond. De vragenlijst blijven wij aanvullen, zodat u goed op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen.
ALGEMEEN
- Waarom worden de brug en sluis in Driemond gerenoveerd?
De in 1937 gebouwde brug en sluis in Driemond is verouderd. Er zijn regelmatig storingen en de brug voldoet niet meer aan de huidige verkeerscapaciteit. Daarom is groot onderhoud nodig. Door de brug volledig te renoveren maken we de brug toekomstbestendig en kan deze weer 50 jaar mee.
- Welke werkzaamheden worden er precies uitgevoerd?
De werkzaamheden aan de brug en sluis worden in twee fasen uitgevoerd. In het eerste kwartaal van 2022 starten we met de sluis. In het laatste kwartaal van 2022 werken we aan de brug. Daarnaast zijn er ook voorbereidende werkzaamheden nodig. Hieronder staan de werkzaamheden verder uitgewerkt.
Voorbereidende werkzaamheden aan de sluis (begin 2022)
Eind januari tot en met begin februari worden de volgende voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd:
- Het aanbrengen van rijplaten en het inrichten van het bouwterrein. Het bouwterrein komt ten noorden van de brug, tussen de sluis en het fietspad, te liggen;
- Het inzagen en slopen van het beton ten behoeve van nieuwe drenkelingtrappen;
- Het demonteren van de sluisdeuren;
- Een duikinspectie schot(balk)sponningen.
Werkzaamheden aan de sluis (maart / april 2022)
Halverwege maart tot aan halverwege april worden de volgende werkzaamheden aan de sluis uitgevoerd:
- Sluisdeuren weghalen, afvoeren en opknappen;
- Beton slijpen, zagen en hakken voor de nieuwe drenkelingentrappen;
- Sluiskolk opknappen.
Werkzaamheden aan de brug (kwartaal 4 2022)
In het laatste kwartaal van 2022 worden de volgende werkzaamheden aan de brug uitgevoerd:
- Plaatsen en verwijderen van de tijdelijke brug;
- De volledige bovenbouw van de brug wordt vervangen;
- De bestaande fundering en het brugdek worden versterkt;
- Het bewegingswerk en de (elektrotechnische) worden vervangen;
- De indeling brugdek wordt aangepast;
- De brug krijgt zijn oorspronkelijke kleur (donkergroen) terug;
- De brug wordt aangesloten op centrale objectenbediening (COB). Opening en sluiting van de brug wordt hierdoor in de toekomst georganiseerd vanuit de centrale aan de Amstel.
- Het bestaande brugwachtershuisje wordt verwijderd;
- Toilethuisje wordt vernieuwd. Hierin komen de installaties van de brug en sluis.
- Wanneer worden de werkzaamheden uitgevoerd?
- 26 januari t/m 18 februari 2022: voorbereidende werkzaamheden.
- Van 7 februari t/m 11 februari is de vaarweg afgesloten voor al het vaarverkeer.
- De brug blijft open voor doorgaand verkeer.
- 14 maart t/m 15 april 2022: werkzaamheden aan de sluis.
- De vaarweg is in deze hele periode afgesloten voor al het vaarverkeer.
- De brug blijft open voor doorgaand verkeer.
- Kwartaal 4 2022: werkzaamheden aan de brug.
- De vaarweg is in deze hele periode afgesloten voor al het vaarverkeer.
- De brug is niet toegankelijk voor doorgaand verkeer. Tijdens de werkzaamheden wordt een tijdelijke brug geplaatst.
De werkzaamheden aan de brug vinden plaats in het laatste kwartaal van 2022. De exacte uitvoeringsperiode en -methode is op dit moment nog niet bekend. Zodra hierover meer bekend is, informeren wij u hierover.
Belangrijk: Door corona hebben we te maken met een onzekere periode. Dit geldt ook voor het groot onderhoud aan de brug en sluis in Driemond. De planning kan daarom wijzigen en/of vertraging oplopen. Wanneer dit gebeurt, brengen wij u hiervan op de hoogte.
- Is de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten geborgd?
Tijdens de werkzaamheden aan de sluis (kwartaal 1 2022) blijft de brug staan. Nood- en hulpdiensten rijden in deze periode over de bestaande brug.
Als er aan de brug gewerkt wordt (in kwartaal 4 2022) maken nood- en hulpdiensten gebruik van de tijdelijke brug naast de bestaande brug. Deze tijdelijke, vaste brug is stevig en breed genoeg voor voertuigen van nood- en hulpdiensten. Omdat de tijdelijke brug een vaste brug is, en daarom niet geopend kan worden, kunnen nood- en hulpdiensten altijd over de tijdelijke brug rijden.
SLUIS
- Wat zijn de gevolgen van de werkzaamheden aan de sluis voor de bereikbaarheid van het dorp?
Tijdens de werkzaamheden aan de sluis blijft de bestaande brug volledig open voor doorgaand verkeer, fietsers en voetgangers.
- Veroorzaakt de werkzaamheden aan de sluis overlast voor de omgeving?
Tijdens de werkzaamheden kunt u geluidshinder ervaren. Wij proberen zo veel mogelijk geluidshinder te beperken. Daarnaast worden de werkzaamheden zo veel mogelijk via het water uitgevoerd.
- Wat zijn de gevolgen van de werkzaamheden aan de sluis voor de scheepvaart?
Om de werkzaamheden aan de sluis goed uit te kunnen voeren is het nodig om het water (deels) uit de sluis te pompen. Hierdoor is het niet mogelijk om de sluis te openen. Dit betekent dat het vaarverkeer (zowel beroepsvaart en pleziervaart) geen gebruik kan maken van de vaarweg.
Om de hinder voor de scheepvaart zoveel mogelijk te beperken voeren wij alle werkzaamheden aan de sluis in een zo kort mogelijke periode uit. We starten op 14 maart en ronden de werkzaamheden uiterlijk op 15 april 2022 af. Beroepsvaart wordt in deze periode omgeleid via de Amstelroute.
BRUG
- Hoe gaat de nieuwe brug eruit zien?
De bestaande brug wordt 1-op-1 vervangen. Dit betekent dat brug volledig wordt vernieuwd, De vormgeving van de brug blijft wel hetzelfde. Ook krijgt de brug haar originele kleur terug: donkergroen. En het bestaande brugwachtershuisje verdwijnt. Dit omdat de brug, na afronding van de werkzaamheden, centraal bediend gaat worden vanuit de centrale objectenbediening (COB) aan de Amstel. Het brugwachtershuisje heeft hierdoor geen functie meer.
Wat ook wordt aangepast is de indeling van het brugdek. Op dit moment bekijken we hoe deze indeling er precies uit gaat zien. Het brugdek moet namelijk binnen de bestaande constructie passen, maar ook meer veiligheid bieden.
- Wat zijn de gevolgen van de werkzaamheden aan de brug voor de bereikbaarheid van het dorp?
Tijdens de werkzaamheden aan de brug is de bestaande brug volledig afgesloten voor doorgaand verkeer. Om het noordelijke en zuidelijke deel van Driemond verbonden en bereikbaar te houden plaatsen we een tijdelijke brug voor automobilisten, fietsers en voetgangers direct naast de bestaande brug. Ook nood- en hulpdiensten kunnen deze brug gebruiken. De tijdelijke brug heeft twee rijbanen en aan beide kanten een afgeschermde strook voor voetgangers en fietsers. Hiermee zorgen we voor een veilige oversteekroute. - Welke overlast kan de omgeving verwachten van de werkzaamheden aan de brug?
Op dit moment zijn de uitvoeringsmethode en de planning voor de werkzaamheden aan de brug nog niet bekend. Hierdoor weten we nog niet precies in hoeverre het werk hinder voor de omgeving oplevert. Zodra wij hier meer over weten, brengen wij u op de hoogte.
TIJDELIJKE BRUG
Hoe komt de tijdelijke brug eruit te zien en waar komt hij precies te liggen?
- De tijdelijke brug is een vaste, brug. Dit betekent dat de brug niet geopend kan worden. Hierdoor is de doorgaande route over de tijdelijke brug altijd beschikbaar. Om een vlotte en veilige verkeersdoorstroming en oversteekroute te realiseren krijgt de brug twee rijbanen en een afgeschermde strook voor voetgangers en fietsers aan beide kanten. De tijdelijke brug komt direct naast de bestaande brug te liggen en loopt, vanaf de parkeerplaats bij Snackbar Rezk en de Vries, schuin over de Gaasp naar de Jaargetijden.
- Wanneer wordt de tijdelijke brug geplaatst en in gebruik genomen?
De tijdelijke brug wordt aangelegd voordat de bestaande brug wordt afgesloten. Als alle werkzaamheden voor de brug zijn afgerond en de brug weer in gebruik kan worden genomen, wordt de tijdelijke brug verwijderd. De tijdelijke brug is een vaste brug. Dit betekent dat de brug niet kan openen of sluiten.
- Veroorzaakt de aanleg van de tijdelijke brug overlast voor de omgeving?
Waternet wil overlast door de aanleg van de tijdelijke brug zoveel mogelijk beperken. Op dit moment wordt, samen met aannemer Griekspoor, gekeken hoe de tijdelijke brug het beste (dat wil zeggen: veilig, efficiënt en met minimale hinder voor de omgeving) vervoerd en aangelegd kan worden. Als de aanpak bekend is plaatsen wij hier meer informatie over op de website.
- Is de tijdelijke brug geschikt voor groot en/of zwaar (werk)verkeer?
De tijdelijke brug kan gebruikt worden door zware en grote voertuigen zoals tractoren en werkverkeer. De maximale voertuiglengte is 12 meter. Uitzonderlijk groot vervoer, bijvoorbeeld vrachtwagens met trailers en landbouwvoertuigen met een grote aanhangwagens, kunnen de brug niet gebruiken omdat er onvoldoende ruimte is om (veilig) de draai te maken van de brug naar de Lange Stammerdijk.
CONTACTMOMENTEN
- Op welke manieren kan ik op de hoogte blijven van de voortgang van het project?
Waternet wil u graag zo goed mogelijk over de uitvoering, en de gevolgen daarvan voor de omgeving, informeren. Hiervoor zetten we verschillende communicatiemiddelen in. Naast deze website houden we u op de hoogte via informatiebrieven en berichten in (lokale) media. Ook organiseren we voor de uitvoering, een informatieavond voor direct omwonenden. Tijdens deze bijeenkomst vertellen we u precies welke werkzaamheden we gaan uitvoeren, wanneer en op welke manier. We hopen u dan fysiek te mogen ontmoeten, maar als de coronamaatregelen dit niet toelaten, organiseren we een online bijeenkomst.
Tijdens de uitvoering lichten we u graag in als er dingen zijn die mogelijk anders (dreigen te) lopen dan voorzien of gepland. Hiervoor richten wij een speciale mailinglist in waarvoor u zich kunt aanmelden. Het e-mail adres hiervoor delen wij met u via bovengenoemde communicatiemiddelen en tijdens de informatiebijeenkomst.
- Ik heb een vraag, idee of een klacht over de werkzaamheden. Op welke manieren kan ik contact opnemen met het projectteam?
Wij kunnen ons voorstellen dat u, naast de informatie die wij met u delen, mogelijk nog vragen heeft over (de uitvoering en/of de voortgang van) dit project. Deze vragen, en eventuele klachten, beantwoorden wij graag. U kunt als volgt contact met ons opnemen:
- Per mail door een mail te sturen naar: [email protected] (U verlaat deze site);
- Telefonisch door tijdens kantooruren te bellen met de omgevingsmanager van Waternet: Lisanne Retèl, tel. 06 1357 7965 of de omgevingsmanager van Griekspoor: Lotte Knottnerus, tel. 06 – 1544 3822.
Tijdens de uitvoering kunt u ons ook als volgt bereiken:
- Inloopspreekuur: Aannemer Griekspoor organiseert wekelijks een inloopspreekuur voor de omgeving op locatie. Welke dagen en tijden dat precies zijn, staat een paar dagen voor de uitvoering op deze website.
- Service en calamiteitennummer: In de avond en in het weekend kunt u contact opnemen met Griekspoor via een speciaal service- en calamiteitennummer: 0252- 20 00 51.
- Klachten kunt u tijdens de uitvoering direct melden bij de aannemer door een mail te sturen naar [email protected] (U verlaat deze site) of te bellen met de omgevingsmanager.