De Derde Bedijking West in Mijdrecht is aan groot onderhoud toe. We gaan het deel van de dijk ophogen dat begint bij de Kerkvaart ter hoogte van de Oude Spoorbaan tot aan de kruising met de Bovendijk en Molenland. Delen van de volgende wegen liggen op de dijk: Westerlandweg, Hoofdweg en Schattekerkerweg (thv nr. 3 en 5) en Molenland. De werkzaamheden starten op maandag 6 mei 2024 en worden eind november 2024 afgerond.
Waarom moeten dijk en weg verbeterd worden?
Het waterschap is verantwoordelijk voor de veiligheid van de dijken. De dijk Derde Bedijking West voldoet niet meer aan de veiligheidseisen. Er is geen direct gevaar voor de veiligheid, maar de dijk moet wel worden verhoogd om aan de gestelde eisen te voldoen. Zo biedt de dijk ook in de toekomst voldoende veiligheid tegen hoog water. In samenwerking met de gemeente De Ronde Venen wordt op verschillende plaatsen een nieuw wegdek aangelegd.
Wat betekenen de dijk- en wegverbetering voor u?
De werkzaamheden starten op maandag 6 mei 2024 ter hoogte van de kruising Bovendijk en Molenland. De weg blijft in de meeste fases toegankelijk. Enige hinder kunnen wij helaas niet uitsluiten. U kunt hierbij denken aan het rijden op een korrelbaan, smallere rijweg of passerende machines. Tijdens asfalteringswerkzaamheden (fase 5B en 8B) zal de weg afgesloten worden. Een korte omleiding wordt dan aangegeven met borden. Aangelegen bedrijven en percelen blijven in alle fases bereikbaar. De aannemer JdB werkt op doordeweekse dagen van 07:00 uur tot 16:00 uur. We verwachten de werkzaamheden eind november 2024 af te ronden.
Met direct aanwonenden zijn de werkzaamheden en de impact ervan in persoonlijke keukentafelgesprekken afgestemd.
Werkzaamheden en planning fase 1 t/m 9
Wij delen de werkzaamheden op in 9 fases (zie onderstaand overzicht). Door het werk op te delen in verschillende fases minimaliseren we de hinder voor direct aanwonenden en andere weggebruikers.
Klik op de afbeelding voor een groter formaat van het overzicht.
Fase 1
In deze fase brengen we grond aan ter hoogte van camping en recreatiecentrum De Kromme Mijdrecht. Wij voeren deze fase voor het hoogtepunt van het recreatieseizoen uit.
Fase 2A en 2B
In deze fase brengen we asfalt aan vanaf de kruising met de Bovendijk tot aan de inrit van het parkeerterrein van de camping. Wij leggen een knip voor de toegang tot het Kinderdagverblijf zodat zij via één van de twee opritten bereikbaar blijven.
- Voordat het asfalteren van de weg van start gaat, houden wij rekening met het melktransport van Molenland nr. 10.
- Vervolgens start fase 2B waarin we de bermen aanvullen met een mobiele kraan met kar. Wij maken ruimte als agrariërs passeren. Bestemmingsverkeer voor de camping en het kinderdagverblijf rijden via de Hoofdweg.
Fase 3A en 3B
Fase 3 A+B loopt tot aan manege Lucky Stable. In deze fase rijden wij alle klei in de berm en brengen we het asfalt aan. De bereikbaarheid is geborgd via de nieuw geasfalteerde weg Molenland.
Fase 4, 5, 6, 7, 8A en 9
Deze fases langs de graspercelen voeren we uit na 17 juni, zodat alle agrariërs gegarandeerd 2 grassnedes kunnen oogsten. Met kleine vrachtwagens rijden we de klei over een platenbaan het werkvak in.
Fase 5A en 5B, Schattekerkerweg 3 en 5
We houden beide percelen bereikbaar in 2 stappen:
- We leggen een platenbaan onderin de dijk aan voor de bereikbaarheid van het bestemmingsverkeer. Vervolgens starten de asfaltwerkzaamheden.
- Na het asfalteren rijden de eigenaren weer over de eigen toegangsweg. Voor de werkzaamheden aan het talud in fase 5A rijdt ons kleitransport over de platenbaan. Hierdoor is het bestemmingsverkeer gewaarborgd en veroorzaken wij met het rijden over de platenbaan minimale trilling overlast.
Fase 8B
De Westlanderweg voeren wij als laatste uit. De percelen aan de Westerlandweg nr. 15 en nr. 13 blijven bereikbaar via de Schattekerkerweg en Westlanderweg. Beide percelen maken voor het transport geen gebruik van de dijk.
Planning
6 mei 2024 | Start werkzaamheden |
november 2024 | Oplevering |
Welke stappen hebben we doorlopen?
- We hebben verschillende onderzoeken gedaan. Deze onderzoeken gaan over landschap, natuur, cultuurhistorie en archeologie. Deze onderzoeken maken duidelijk waar we rekening mee moeten houden.
- Ook hebben we de dijk en directe omgeving precies opgemeten. Na een inventarisatie is het groot onderhoudsplan geschreven.
- Met de direct belanghebbenden is het onderhoudsplan gedeeld.
- Nu kan het plan uitgevoerd worden en start aannemer JdB met de werkzaamheden.