Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Waterschapsbelasting

De laatste jaren hebben we de waterschapsbelasting zo laag mogelijk gehouden. Maar onze kosten zijn wel flink gestegen. Dat komt onder andere door hogere energiekosten en klimaatverandering. Het wordt steeds duurder om te zorgen voor veilig wonen onder zeeniveau en genoeg schoon water.

Bekijk de belangrijkste redenen

Elk huishouden met meer dan 1 persoon betaalt voor 3 vervuilingseenheden. Het maakt niet uit of u met 1, 2, of meer personen samenwoont. Dat staat zo in de Waterschapswet.

Lees waarom u voor 3 vervuilingseenheden betaalt

Gaat u samenwonen? Of komt uw partner bij u wonen? Dan betaalt u nog steeds 1 keer waterschapsbelasting. Vanaf de periode dat u samenwoont, betaalt u wel meer zuiveringsheffing.

Meer over samenwonen

Denkt u dat uw aanslag waterschapsbelasting niet klopt? Bijvoorbeeld omdat de WOZ-waarde of het aantal bewoners niet klopt? Lees hier wat u kunt doen. 

Meer over uw aanslag

Hebt u tegelijk verschillende aanslagen waterschapsbelasting gekregen? Of heel kort na elkaar? Dat kan. Lees de uitleg hieronder.

Meer over aanslagen voor meerdere jaren

Misschien hebt u op hetzelfde moment betaald als wij de aanmaning hebben verstuurd.

Lees meer

Om te bepalen wie de aanslag waterschapsbelasting krijgt, gebruiken we het aanwijzingsbesluit belastingplichtigen en de Basisregistratie Personen (BRP). 

Meer over wie de aanslag krijgt

Kunt u op niet inloggen op Mijn Waternet voor Belasting? Op de website van DigiD staat hoe u (weer) kunt inloggen.

Lees meer

U kunt het bedrag dat u moet betalen naar ons overmaken.

Lees hoe u uw aanslag kunt betalen

Dan kunt u uw bezwaar per post aan ons opsturen.

Lees hoe u bezwaar kunt maken

We versturen de aanslagen waterschapsbelasting later dan normaal. Dat komt door ICT-problemen. Deze zijn inmiddels opgelost. Maar we hebben er wel vertraging door opgelopen. Die zijn we nu aan het inhalen. We begrijpen dat het heel vervelend kan zijn om uw aanslag zo laat te krijgen en bieden hiervoor onze excuses aan. 

Lees meer
Berrybot Berry, de digitale assistent