Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Excuses van het waterschap voor problemen bij belasting

20 februari 2025

Het bestuur van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht erkent volledig de verantwoordelijkheid voor de problemen die zijn ontstaan als gevolg van de invoering van het nieuwe systeem voor de inning van belasting in 2021.

hoofdkantoor-waternet-2025.jpgDat heeft het waterschap ook laten weten aan de Nationale ombudsman, die veel vragen en klachten heeft gekregen over vertraagde aanslagen voor de waterschapsbelasting. Het dagelijks bestuur van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht biedt hiervoor excuses aan en doet dat onder meer in de brief die dit jaar naar alle inwoners gaat bij de belastingaanslag 2025. Ook op onze website doen wij dit.

Er is hard gewerkt om de achterstanden in te halen: vanaf dit jaar kunnen inwoners weer jaarlijks één aanslag waterschapsbelasting verwachten.

De vertragingen en fouten in de belastingaanslagen hebben voor veel belastingplichtigen tot ongemak en stress geleid. Hiervoor hebben wij via verschillende kanalen bij herhaling onze oprechte excuses aangeboden, onder andere in de landelijke en lokale media, via de socials en in de begeleidende brief bij de aanslag waterschapsbelasting 2023 en 2024 en daar waar wij individueel gesprekken hebben met onze inwoners. Onze communicatie in de jaren waarin geen belastingaanslagen zijn verstuurd had beter gemoeten.

Het bestuur van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht constateert dat de inspanningen van de medewerkers hebben gezorgd dat de achterstand snel is weggewerkt en de basis is gelegd voor verbetering van onze dienstverlening.

Afsluitend is besloten om nader in gesprek te gaan met de Nationale ombudsman over de werkwijze waarop het burgerperspectief nog beter kunnen verankeren in onze aanpak van de inhaalslag waterschapsbelasting.

Lees de brief die de nationale ombudsman ons stuurde (U verlaat deze site)

Lees de brief die Waterschap Amstel, Gooi en Vecht naar de ombudsman heeft gestuurd (U verlaat deze site)

Berrybot Berry, de digitale assistent