Fout bij afschrijving drinkwaterfactuur van aantal klanten
04 augustus 2022Op dinsdag 2 augustus 2022 zijn één of meer drinkwaterrekeningen door een technisch probleem dubbel afgeschreven bij sommige klanten.
Op dinsdag 2 augustus 2022 zijn één of meer drinkwaterrekeningen door een technisch probleem dubbel afgeschreven bij sommige klanten. In totaal is bij 25.143 klanten een fout gemaakt. De fout is door ons ontdekt en wordt nu rechtgezet. De oorzaak van de verkeerde afschrijvingen is nog niet bekend. Dit gaat Waternet nog onderzoeken. Belangrijk is nu de fout voor klanten te herstellen.
Hoe gaat Waternet dit herstellen?
Wij storten het bedrag dat wij te veel hebben afgeschreven in de loop van volgende week naar de klanten terug. Een dubbele betaling hoeft de klant dus niet zelf terug te boeken via een zogeheten stornering.
Als een klant toch het bedrag al zelf teruggeboekt heeft ontvangt deze binnen enkele weken een brief hoe het bedrag alsnog voldaan kan worden.
Als wij op twee verschillende dagen iets afschrijven, dan is het ene bedrag voor uw drinkwater en het andere bedrag voor waterschapsbelasting. Als wij twee bedragen op dezelfde datum afschrijven, dan gaat het waarschijnlijk om waterschapsbelasting voor twee verschillende jaren.
Op Mijn Waternet kunt u altijd uw rekeningen bekijken en ziet u precies wanneer u welk bedrag betaalt.
Meer informatie
De gemeente Amsterdam is onze opdrachtgever. Vandaag heeft wethouder Van der Horst de gemeenteraad geinformeerd over deze fout bij de drinkwaterfactuur. Klik hier (U verlaat deze site) om de hele brief te lezen.