Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Door een storing bij Vodafone is onze meldkamer momenteel alleen bereikbaar via 020-6082992. Excuses voor het ongemak.

Digitale transformatie

Anticiperen op de toekomst
06 december 2019

Met de digitale transformatie is Waternet klaar voor de toekomst. We begonnen met het digitaliseren van ons klantenproces. Inmiddels richten we ons niet alleen op onze klanten, maar ook op onze medewerkers, assets en data.

We werken aan betrouwbare platforms en een moderne infrastructuur. Dit helpt ons om onze in- en externe dienstverlening te verbeteren en onze digitale transformatie mogelijk te maken. Digitalisering zorgt ervoor dat we weten hoe het met onze assets gaat en wanneer onderhoud nodig is. Ook kunnen we snel een veilige werkplek realiseren om efficiënt (samen) te werken. Door een wendbare en datagedreven organisatie te zijn, blijven we een aantrekkelijke werkgever voor jong personeel. 

Digitale dienstverlening 

Het programma Digitale Transformatie en de omvang zijn vernieuwend. In 2015 begonnen we met één agile team. Inmiddels werken achttien teams met meer dan tweehonderd collega’s dagelijks aan de digitale transformatie van Waternet. Dit doen wij zelfsturend, met een Agile mindset.  

Voor het verbeteren van onze digitale dienstverlening maken we gebruik van een klantenpanel van 4328 aangemelde klanten. Door onder andere A/B testen en eye tracking onderzoeken wij hoe (interne)klanten onze dienstverlening ervaren en wat er verbeterd kan worden.  

Klanten, klimaat en energie 

Voor de digitale transformatie is een businesscase opgesteld. Door de nieuwe functionaliteiten en producten besparen we fte’s en kosten. Zo stuurden we in 2015 nog 2.500.000 brieven per post naar onze klanten. Nu gaat bijna 80% van de klantencontacten digitaal omdat we een online omgeving hebben: MijnWaternet. Hier kunnen klanten op inloggen en de facturen raadplegen en betalen. Verder zijn maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering en energietransitie te groot om alleen op te lossen. Door middel van de digitale transformatie kunnen we optimaal samenwerken met collega’s en strategische partners. Op die manier bieden we oplossingen voor deze uitdagingen met de nieuwste technieken, zoals Kunstmatige Intelligentie. 

 

Driemaandelijks plannen 

Samen met IT, de domeinen en de business organiseren we vier keer per jaar een plandag. Daar bepalen we wat de meeste waarde en prioriteit heeft. Alle achttien teams bepalen dan samen met de business waaraan de komende drie maanden wordt gewerkt. Door deze werkwijze maken we op een transparante manier keuzes voor de toekomst. 

Video geblokkeerd.

U kunt deze video niet bekijken omdat tracking cookies uit staan. Lees meer op de privacy- en cookiespagina.

Merel Marra Domeinregisseur Datapunt/Datalab

Nieuws

Als beheerder van aquathermiebronnen heeft Waternet de omgevingswarmtekaart opgezet.

Lees meer

Met drones kunnen we onze assets, gevels en daken inspecteren en controleren op lekkages. En het controleren van zonnepanelen op defecten.

Lees meer
Berrybot Berry, de digitale assistent