Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Ook kunnen we met cookies advertenties tonen op andere websites. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Algemene voorwaarden drinkwater in duidelijke taal

We hebben onze voorwaarden voor drinkwater in duidelijke taal opgeschreven. En voor u samengevat. Zo weet u waar u aan toe bent. En wij ook.

Wilt u alle details weten? Lees dan de algemene voorwaarden drinkwater (pdf, 229 kB). Hier staat alles in wat voor de wet belangrijk is.

Sluit u een contract met ons af? Dan gelden altijd de uitgebreide voorwaarden. U kunt geen rechten ontlenen aan deze samenvatting.

 

Artikel 1: Wie we zijn. En waar u ons vindt.

Wij zijn Waternet. Waternet levert drinkwater in de gemeente Amsterdam. En in een deel van de provincies Utrecht en Noord-Holland.

Wilt u ons bezoeken?

Dit is het adres van ons hoofdkantoor:

Korte Ouderkerkerdijk 7
1096 AC Amsterdam.

Wilt u ons iets toesturen?

Gebruik dan ons postadres:

Postbus 94370
1090 GJ Amsterdam.

U kunt ook chatten of bellen.

Neem contact op met onze klantenservice

 

Artikel 2: Het aanvragen of aanpassen van een aansluiting op de waterleiding.

U kunt hier een nieuwe aansluiting aanvragen (U verlaat deze site). Of een bestaande aansluiting veranderen.

Vraagt u samen met anderen een aansluiting aan? Dan kunnen wij aan iedereen vragen te betalen. En is iedereen verantwoordelijk voor de aansluiting. Alleen Waternet mag de aansluiting maken of er aan werken. Dat is altijd zo. Ook bij een verandering aan de aansluiting.

We kunnen u niet altijd op de waterleiding aansluiten. Bijvoorbeeld als we op uw adres niet genoeg drinkwater kunnen leveren. Of als er geen waterleiding in de buurt is.

Wacht u nog op een vergunning? Of hebt u rekeningen van Waternet niet betaald? Dan kunnen we u niet aansluiten. Of we maken eerst afspraken met u.

Aansluiten kan alleen als uw woonhuis aan de regels van het Burgerlijk Wetboek (U verlaat deze site)voldoet.  Aansluiten kan niet als u bedrijfsruimte huurt in een gebouw met andere huurders. We willen uw eigen gebruik met 1 watermeter kunnen meten.

Gaat u een aansluiting op de waterleiding aanvragen? Dan zijn er ook technische voorwaarden. Goed om rekening mee te houden.

Artikel 3: Van wie is de aansluiting? Wie doet onderhoud en reparatie?

Wij zijn eigenaar van een aansluiting. Wij doen alle reparaties. En vervangen onderdelen als het nodig is. We bespreken van tevoren alles met u. Dit kan alleen als het werk niet dringend is.

Het laten nakijken van een aansluiting door Waternet is gratis. Onderhoud ook. Hebt u ons gevraagd de aansluiting te veranderen? Of is er werk nodig omdat u zelf iets hebt veranderd? Dan is het werk niet gratis.

Artikel 4: Wat mogen wij doen in uw huis of gebouw?

Werk aan de waterleiding kan ook voor uw buren zijn. Dan hebben we soms ook toegang tot uw huis of gebouw nodig. Dat mogen we aan u vragen.

Onze collega moet makkelijk bij uw watermeter of aansluiting kunnen. Die mag bijvoorbeeld niet achter een muur zitten. Dan vragen wij u te zorgen dat we erbij kunnen.

Artikel 5: De waterleiding bij u thuis. Of in uw gebouw.

Niet iedereen mag een waterleiding bouwen. Of apparaten op de waterleiding aansluiten. Alleen mensen met kennis van zaken.

Onderhoud uw waterleiding en kranen goed. Gaat er iets fout? Wij mogen uw waterleiding en kranen altijd controleren.

Is er in 1 woning of gebouw meer dan 1 aansluiting op de waterleiding? Dan willen wij dit graag weten. Koppel de aansluitingen nooit aan elkaar. Werkt uw eigen waterleiding niet goed? En wordt water hierdoor verspild? Dan schatten wij om hoeveel water het gaat. U krijgt hiervoor een rekening.

Artikel 6: Wanneer kunt u drinkwater gaan gebruiken? En wat houdt het contract in?

U krijgt drinkwater zodra het contract in orde is. Sluit u het contract samen met anderen af? Dan kunnen wij aan iedereen vragen te betalen. En is iedereen ook verantwoordelijk voor de aansluiting. Is het contract voor uw huis? Dan sluiten wij het contract met u af.

Hebt u een eigen bedrijf? En zit u in een gebouw met andere bedrijven? Dan sluiten wij een contract af met de eigenaar van uw gebouw. Zijn er geen andere watergebruikers? Dan sluiten wij het contract met u af.

Contract opzeggen

Wilt geen drinkwater meer gebruiken? En bent u zelf eigenaar van het gebouw? Dan zegt u het contract op. Dit geldt dan vanaf de eerste dag van het volgende kwartaal. Was u huurder? Dan zegt u op per de 1e van de maand. Bent u geen eigenaar of huurder? Kijk dan in artikel 6 van de uitgebreide algemene voorwaarden (pdf, 229 kB) wat voor u geldt.

Hebt u wel een aansluiting maar geen watermeter? Of heeft u samen met anderen 1 watermeter? Dan kunt u het contract alleen opzeggen als u het huis verkoopt. Of als u het huis niet langer huurt.

Opzeggen doet u met een brief. Doe dit minimaal 10 dagen van tevoren. Anders loopt het contract door tot de volgende termijn.

Waternet kan het contract ook opzeggen. Dat gebeurt alleen als er belangrijke redenen zijn. Deze redenen leggen wij uit in een brief. Dat doen wij zeker 90 dagen tevoren.

Heeft u het contract niet opgezegd volgens de regels? Of liet u ons de aansluiting niet tijdig dichtzetten? Dan loopt het contract door.

Artikel 7: Als wij niet kunnen leveren door storing of problemen.

Wij leveren drinkwater. Is er een probleem? Of een storing? En kunnen wij niet leveren? Dan lossen we het probleem zo snel mogelijk op.

Artikel 8: Minder of geen drinkwater. Bij werk of bij storing.

Drinkwater is voor iedereen. We letten daarom goed op waar u het voor gebruikt. Gebruik het drinkwater daarom voor het juiste doel.

Moeten wij onverwacht werken aan de waterleiding? Dan mogen we de levering tijdelijk stoppen. We hebben niet altijd tijd om u te waarschuwen. Is het werk gepland? En is er tijdens het werk geen water? Dan hoort u dit uiterlijk 2 dagen van tevoren.

Artikel 9: U houdt zich niet aan contract. Wat gebeurt er dan?

Uw waterleiding is niet in orde? Of u hebt niet alle rekeningen betaald? Dan mogen wij stoppen met leveren van drinkwater.

Artikel 10: Hoe weten wij hoeveel drinkwater u verbruikt? En hoeveel u moet betalen?

Hebt u een watermeter? Dan houdt deze bij hoeveel water u verbruikt. Dit is altijd zo. U mag zelf de stand aan ons doorgeven. Dit doet u 1 keer per jaar.

Krijgen wij geen stand van u door? Dan mogen we uw verbruik schatten. We gebruiken dan oude meterstanden van uw adres.

Wij mogen de meterstand ook zelf bij u aflezen. Klopt de meterstand die u eerder doorgaf niet? En hebt u meer drinkwater verbruikt? Dan betaalt u meer.

Artikel 11: De watermeter.

Waternet is eigenaar van de watermeter. Onderhoud aan de watermeter betalen wij zelf.

Hebt u zelf iets veranderd aan uw watermeter? En moeten wij daarom uw aansluiting op de waterleiding aanpassen? Of de watermeter zelf? Dan is dit niet gratis.

Wij mogen u vragen de watermeter goed te beschermen. Bijvoorbeeld als het heel koud is.

Op de watermeter zit een zegel. Zo zien wij wie het laatste onderhoud deed. Het zegel mag u niet weghalen of beschadigen.

Artikel 12: Als de watermeter niet in orde is.

Denkt u dat de watermeter niet goed werkt? Dan kunnen wij de meter voor u controleren.

Verschilt de meting minder dan 4% van het echte waterverbruik? Dan werkt de meter goed genoeg. U moet dan betalen voor de controle.

Verschilt de meting meer dan 4%? Dan werkt uw watermeter niet goed genoeg. U hoeft dan niet te betalen voor de controle van uw watermeter.

De uitslag van de controle krijgt u per brief. Halen we een watermeter weg na de controle? Wij bewaren deze na de brief nog 6 weken. Zo kan de meter later nog onderzocht worden.

Artikel 13: Is uw watermeter kapot? En werkt deze niet goed?

Hebben wij uw watermeter nagekeken? En blijkt dat u te veel hebt betaald? Dan berekenen wij wat u terugkrijgt. Vanaf het moment dat de meter kapot ging. Maar niet meer dan 24 maanden terug.

Hebt u te weinig betaald? Dan krijgt u hiervoor een rekening. U betaalt nooit meer dan 18 maanden.

Kunnen we uw verbruik niet meer berekenen? Dan schatten we uw verbruik. We kijken naar wat u eerder verbruikte. En hoeveel water een vergelijkbaar huis of gebouw verbruikt.

Artikel 14: Wat kost drinkwater?

Het aansluiten op de waterleiding kost geld. Ook onderhoud en het leveren van drinkwater kosten geld. Wij hebben een overzicht van deze kosten: de  tarievenregeling drinkwater (U verlaat deze site). U betaalt ook belasting voor uw drinkwater. U vindt alle kosten op uw rekening.

Wij kijken naar uw situatie. Zo bepalen we wat u betaalt. Wij mogen u daarom vragen stellen. Over uw huis bijvoorbeeld. En over het aantal personen met wie u woont.

Artikel 15: De rekening voor drinkwater betalen.

Een rekening voor drinkwater betaalt u binnen 14 dagen. Betaalt u niet op tijd? Dan krijgt u een brief van ons. En betaalt u meer.

Hebt u moeite om te betalen? Dan kunt u een speciale afspraak maken voor het betalen. Dit heet een betalingsregeling. Wij zoeken met u een oplossing.

Krijgt u nog geld van ons? Dan moet u toch uw volgende voorschot betalen. Een voorschot is het bedrag dat u vooruit betaalt voor uw drinkwater. Als u een watermeter heeft. 1 keer per jaar krijgt u een jaarafrekening. U krijgt geld terug als u teveel betaalde. U betaalt extra als u meer water verbruikte dan waarvoor u hebt betaald.

U krijgt altijd een rekening voor uw drinkwater. Behalve als u het voorschot betaalt met automatische incasso. Dan krijgt u alleen een jaarafrekening.

Artikel 16: Waternet mag om garanties vragen.

Wij kunnen vragen om een brief van uw bank waarin staat dat u kunt betalen. Of een brief van een persoon die voor u wil betalen, als dat nodig is.

Wij mogen ook vragen dat u vooraf betaalt. Of ons een bedrag geeft dat u later terugkrijgt. Dit heet een waarborgsom.

Artikel 17: Wat mag niet?

Uw waterleiding mag niet voor problemen zorgen. Voor uw buren. Of voor onze leidingen en installaties. En we moeten makkelijk bij watermeter kunnen. Koppel uw waterleiding niet aan een andere leiding.

Op de watermeter zit een zegel. Wij weten zo wie het laatste onderhoud deed. Het zegel mag niet worden weggehaald. Of worden beschadigd.

De watermeter moet goed werken. U mag het meten van het verbruik niet verstoren.

Zit in uw huis of gebouw een koperen kabel die bliksem wegvoert? Dan mag deze niet aan de waterleiding vastzitten.

Houdt u zich niet aan deze regels? Dan kunt u een boete krijgen van 350 euro.

Artikel 18: Wij hebben soms uw hulp nodig.

U hebt geen last van ons werk. Daar zorgen we zoveel mogelijk voor.

Is er iets kapot? Laat het ons dan weten. Laat onze monteur binnen als onze monteur in uw huis aan het werk moet. Hij of zij kan altijd bewijzen voor Waternet te werken.

Verhuist u? Bent u geen eigenaar meer? Of bent u juist de nieuwe eigenaar? Geef dit op tijd door. Huurt u? Vraag bij de eigenaar van uw gebouw of huis of wij het werk mogen doen.

Laat u de monteur niet binnen? Of geeft u ons niet door dat iets kapot is? Dan kunt u een boete krijgen van 350 euro.

Artikel 19: Wanneer is Waternet verantwoordelijk voor schade?

Waternet is mogelijk verantwoordelijk voor schade als wij geen drinkwater kunnen leveren. Dit is alleen zo als wij zelf een fout maken. Kunnen wij geen drinkwater leveren? En is de oorzaak niet onze schuld? Dan zijn wij niet verantwoordelijk.

We vergoeden alleen schade aan zaken die van u zelf zijn. En die u ook zelf gebruikt. Hebt u schade aan zaken van uw bedrijf? Of verloor uw bedrijf inkomsten? Dan krijgt u geen vergoeding.

We kunnen ook vergoeden als iemand gewond raakt. Of zelfs overlijdt.

Hebt u schade? Meld uw schade altijd binnen 4 weken.

Lees alles over schade en vergoedingen in artikel 19 van de uitgebreide voorwaarden.

Artikel 20: Boetes.

Soms geven wij een boete. Wanneer? Dat leest u in artikel 17 en 18.

Voor betalen gelden dezelfde regels als voor de drinkwaterrekening. U vindt ze in artikel 15.

Artikel 21: Als we het oneens zijn.

Hebt u een klacht? Dan kunt u een brief schrijven aan de geschillencommissie. (U verlaat deze site) Dit is een organisatie die kijkt of u gelijk heeft. We moeten accepteren wat de geschillencommissie zegt. Maar er zijn wel regels. U moet de klacht eerst naar Waternet sturen. Hebt u dit gedaan? Uw klacht moet daarna binnen 12 maanden naar de geschillencommissie. Klaagt u omdat u een speciale afspraak wilde over gespreid betalen? En hebben wij dit geweigerd? Dan hebt u 10 dagen om uw klacht door te sturen.

Waternet kan ook een probleem voorleggen aan de commissie. U moet akkoord gaan met het besluit van de commissie. Gaat u niet akkoord? Of duurt het langer dan 5 weken voordat u reageert? Dan starten wij een zaak bij de rechter.

Artikel 22: Uitzonderingen.

Is er iets bijzonders aan de hand? Dan kunt u samen met ons andere regels afspreken.

Artikel 23: Als wij deze voorwaarden aanpassen. 

De voorwaarden voor drinkwater van Waternet kunnen veranderen. U kunt veranderingen lezen in kranten of tijdschriften. Nieuwe voorwaarden gelden ook als u al een contract heeft.

Bent u het niet eens met nieuwe voorwaarden? Dan mag u het contract opzeggen. Lees meer over het stoppen van uw contract in Artikel 6.

Artikel 24: Onze missie.

Wij leveren u drinkwater zo lang we hier toestemming voor hebben. Deze toestemming heet een concessie.

Artikel 25: Waar komen deze voorwaarden vandaan.

Alle bedrijven in Nederland die drinkwater leveren zijn lid van een organisatie. Dit is de Vewin (U verlaat deze site). Waternet gebruikt de voorbeeld voorwaarden die de Vewin heeft gemaakt. Samen met de Consumentenbond. 

Berrybot Berry, de digitale assistent