Inhoud van deze pagina
Hoe herkent u een nepmail?
1. Controleer het rekeningnummer
Criminelen vragen vaak geld over te maken op een rekeningnummer dat niet van ons is. Bijvoorbeeld naar een buitenlands rekeningnummer. Waternet heeft een Nederlands rekeningnummer en begint altijd met NL.
Bekijk de rekeningnummers van Waternet
2. Kijk op Mijn Waternet
Twijfelt u of een bericht echt van Waternet is? Kijk dan eerst op Mijn Waternet of de informatie in het bericht klopt.
Het kan helaas soms gebeuren dat wij u een bericht sturen, maar de informatie niet op Mijn Waternet staat. Neem dan contact op met onze klantenservice.
Klopt het bericht maar vertrouwt u het niet? Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur op 0900 93 94 (normale belkosten).
3. Controleer de afzender
Eindigt het e-mailadres van de afzender NIET op @waternet.nl of @mail.waternet.nl? Dan komt het bericht ook niet van ons. Eindigt het e-mailadres WEL op waternet? Dan is de kans groot dat het een bericht van ons is. Maar dat hoeft niet. Oplichters kunnen door middel van 'spoofing' een afzenderadres gebruiken dat eindigt op @waternet.nl. Blijf dus goed opletten, ook als de afzender @waternet.nl of @mail.waternet.nl is.
4. Controleer de aanhef
Een brief of e-mail van Waternet begint meestal met de aanhef 'Beste meneer of mevrouw' gevolgd door uw achternaam. Of met uw voorletters en uw achternaam. Is de aanhef heel algemeen zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant'? Pas dan op.
5. Controleer de tekst
In nepmails staat vaak een dringende reden om in actie te komen. Bijvoorbeeld dat als u de rekening niet snel betaalt er een incassobureau bij u langskomt. Soms wordt u gevraagd om persoonlijke gegevens terug te sturen. Waternet zal u nooit e-mailen, een brief sturen, sms'en of bellen om u te vragen naar uw inlogcodes of wachtwoorden.
6. Controleer de bijlage
Zit er een bestand als bijlage bij een e-mail voor een rekening of herinnering? Controleer dan of het een pdf-bestand is. Wij versturen onze documenten altijd als een pdf-bestand.
7. Controleer de vormgeving en het taalgebruik
Tegenwoordig staan valse mails niet altijd meer vol spel- en taalfouten. Ook de foto's en logo's die criminelen gebruiken zijn soms nauwelijks van echt te onderscheiden. Maar kijk hier toch kritisch naar. U kunt bijvoorbeeld de mogelijke nepmail naast een eerdere mail van ons leggen. Of bekijk ons logo rechtsboven op deze website.
Valse e-mail gekregen?
Hebt u een nepmail gekregen? Klik niet op de links in de e-mail en verwijder de mail uit uw mailbox. Of markeer de mail als spam in uw mailprogramma.
Hebt u geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Waternet kan u helaas niet helpen uw geld terug te krijgen. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie.
Nepsite
Het kan ook voorkomen dat criminelen een nepmail sturen die erg lijkt op onze echte e-mails. In de nepmail staat een link naar een site die erg lijkt op onze echte website. Op die nepsite wordt u gevraagd om direct met iDEAL te betalen. Betaal de rekening niet! Uw betaling komt op de rekening van criminelen te staan.
Hoe herkent u een nepsite?
- In de adresbalk van uw browser ziet u dat de URL van de site niet begint met https://www.waternet.nl. Echte websites van Waternet beginnen altijd met https://www.waternet.nl.
Waternet stuurt u nooit berichten via Whatsapp.
Meld nepberichten bij Waternet
Denkt u een nepbericht namens ons ontvangen te hebben? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij kunnen u vertellen of het bericht dat u hebt ontvangen wel of niet van ons is.
Hebt u nog vragen?
Bellen
Onze klantenservice is gesloten. Bel ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Wilt u een storing doorgeven? Dat kan 24 uur per dag.
Social media
Stel uw vraag via Facebook of X. We antwoorden binnen 1 werkdag.